dijous, 26 d’octubre del 2017

El poder de l'empoderament


Ja fa un temps que està de moda a diferents àmbits el terme “empoderar” (de l’anglès empowerment). El concepte va ser  formulat l’any 1984 a l’ Índia per un grup d’investigadores i feministes anomenat Development Alternatives with Women for a New Era (DAWN) i s’aplicava a la lluita del col·lectiu femení llavors molt vulnerable i mancat d’autonomia i llibertat.
El concepte ha anat evolucionant i s'ha estès a altres col·lectius desfavorits.

A la carrera de Psicologia (ja fa uns anyets) ens ho explicaven com un element necessari per a la motivació a l’àmbit laboral. De forma molt breu podríem dir que és una tècnica que consisteix en delegar, atorgar o transmetre poder, autoritat, autonomia i responsabilitat als treballadors o equips de treball per a que puguin prendre decisions, resoldre problemes o executar tasques sense necessitat de consultar o obtenir l’aprovació dels seus superiors.

Un dels meus professors ho resumia amb un exemple que m’ha quedat gravat, un cas real que va passar a l’Hotel Arts de Barcelona fa uns 20 anys. Els processos de selecció i formació que feia aquest hotel sempre se’ns posaven de model pel seu èxit i caire innovador. Bé doncs, resulta que uns bons clients de l’hotel després d’haver passat uns dies a Barcelona van pagar el seu compte i van deixar l’hotel a la matinada ja que havien d’agafar un avió. Al cap d’una estona una de les persones encarregades de netejar i posar a punt l’habitació va trobar que s’havien deixat una maleta. Va dubtar un moment i va pensar quines opcions tenia, la més fàcil segurament hauria estat avisar a un superior i guardar la maleta per enviar-la l’endemà...però va optar per resoldre el problema a la seva manera, va agafar la maleta, va sortir al carrer, va pujar a un taxi i se’n va anar a l’aeroport a trobar la família. Imagineu la sorpresa i felicitat d’aquella gent quan van veure al treballador de l’hotel amb la seva maleta (on resulta que hi tenien documentació, claus i altres coses molt necessàries). Què en penseu? Va fer bé el treballador? Sortir sense avisar en hores de feina? Era responsabilitat seva? Doncs aquesta acció va ser molt ben valorada per l’empresa ja que un dels seus valors  era l’empoderament per prendre decisions de tots els seus treballadors fos quin fos el seu lloc a l’organigrama.

L’empoderament implica confiar en les persones de l’organització, atorga lliberta i això genera compromís i motivació. Et fa sentir reconegut, considerat i útil i això augmenta la teva autoestima. Amb tot aquest cocktail de beneficis augmenta també la productivitat per tant l’empresa hi surt guanyant.
Les organitzacions modernes, innovadores i competitives com la nostra tenen clar que compartir és el poder més gran de tots.

Feliç divendres

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada