Gestionar conflictes
Els conflictes formen part del nostre dia a dia, tant a la feina com a la nostra vida personal, la importància o gravetat dels mateixos dependrà de com els gestionem.
En un entorn laboral els conflictes provenen
principalment de diverses fonts: la competitivitat, les expectatives de les
persones, rols malentesos, informació errònia, poder, normes i dificultats per
d’adaptar-se als canvis.
Els conflictes provoquen fortes emocions, així com sentiments de decepció i
malestar. Quan un conflicte no es gestiona correctament pot provocar problemes
i fins i tot ruptures irreparables, però quan els conflictes s’afronten i es
solucionen augmenta la comprensió i la confiança i millora la relació entre les
parts afectades.
Per afrontar de forma adequada un conflicte és fonamental conèixer els propis
sentiments i emocions envers el problema i també cal detectar com viu el
conflicte l’altre persona.
Si controlem l'estrés podrem llegir amb precisió i interpretar la comunicació
verbal i no verbal de l'altre, captarem més fàcilment les seves emocions i podrem
adaptar la nostra resposta. Si controlem les nostres emocions tindrem el
control de la situació.
Petits consells de sentit comú per gestionar
un conflicte:
- Ser conscient de les diferències i respectar a l’altre.
- Utilitzar un llenguatge correcte.
- Comunicar correctament allò que volem transmetre ja que moltes vegades els conflictes son simples malentesos.
- Captar les emocions de l’altre, mitjançant les microexpressions de la seva cara (ja escriuré un dia sobre aquest tema), el seu llenguatge corporal, el to amb que parla... i entendre bé el missatge.
- Escoltar activament a l’altre, si escoltem serà més fàcil que també ens escoltin a nosaltres.
- La prioritat és la resolució del conflicte , i no veure qui té raó.
- Esperar a estar calmats per afrontar-lo (el típic contar fins a 10, o fins a 100, funciona!)
- I la que jo crec que és més important: separar el problema de la persona.
Espero que hàgiu de
gestionar ben pocs conflictes en les vostres vides però al final si cap tècnica
us funciona podeu provar amb una respiració profunda i un bon somriure!!
Feliç divendres
M’agradaria afegir un petit consell als que ha exposat la Marta:
ResponElimina• com més aviat s’afronta el problema/es que ha generat el conflicte més fàcil és la seva resolució, si ho deixem per més endavant el que sol passar és que el “problema” es va fent més i més gran i la resolució del conflicte més i més difícil
A. Fajula
PD. Marta, t’agraeixo sincerament la feina que fas en aquest bloc, espero que de mica en mica tots els que en gaudim/disfrutem del teu bloc hi anem afegint el nostre petit gra de sorra...costarà...;-)
Moltes gràcies per la teva aportació Agustí, tens tota la raó, no es pot deixar passar massa temps per solucionar un problema ni fer com si no existís.
EliminaMoltíssimes gràcies pel teu comentari respecte el bloc, la meva intenció és compartir els coneixements que vaig adquirint dia a dia a través dels meus entorns personals d'aprenentatge amb l'objectiu de generar reflexió i construir amb els vostres comentaris un espai ple de coneixement :)