dijous, 7 d’abril del 2016

Saps escoltar? 

Si els teus familiars, amics o companys de feina sempre t’expliquen allò que els preocupa, mai els fa mandra ni tenen pressa quan parlen amb tu, segurament la resposta serà si. 
La persona que sap escoltar sap treballar en equip i crea un entorn de confiança al seu voltant i tothom hi vol col·laborar i son persones que inspiren i motiven als equips.

No és el mateix escoltar que sentir. Saber escoltar és tot un art, requereix un esforç per entendre el missatge en la seva globalitat, captant allò que es diu i com es diu ja que moltes vegades la informació important es troba en allò que no es diu explícitament, el llenguatge no verbal, la postura, la nostra expressió és la informació més valuosa. 
S’ha parlat i escrit molt de l’escolta anomenada “activa”, en la meva opinió quan escoltes sempre ho fas de manera activa sinó és que no estàs escoltant, només sents el que et diuen però sense estar al cas de tota la informació. Seure davant d’algú i anar movent el cap o fent sorollets d’afirmació de forma constant no és escolta activa (a mi particularment em posa molt nerviosa). Interrompre, donar consells, acaparar les converses son errors que solem cometre i que cal evitar si volem ser uns bons “escoltadors/es”

Alguns aspectes a tenir en compte que ens poden ajudar a escoltar millor:
  • Estar relaxat, tranquil, sense presses. En cas que no tinguis temps per  dedicar a l’altre persona, cal dir-li i posposar la trobada
  • Fixar-te molt en el llenguatge corporal i les emocions implícites en el missatge, l’empatia genera confiança i implicació
  • El contacte visual és fonamental, però sempre amb mesura per no incomodar a l’altre
  • Deixar acabar a la persona, no interrompre. És realment molest i frustrant quan el teu interlocutor acaba les teves frases o creu que ja saps el que li diràs i s’anticipa tallant la conversa i trencant així la teva confiança
  • No suposar res ni donar consells, cal escoltar sense jutjar, sense treure conclusions de forma precipitada. No tenim poders per endevinar el que ens volen dir i la ment humana te una tendència natural a inventar que és realment perillosa
  • Si no has entès alguna cosa, pregunta, demana, però mai et quedis amb dubtes ja que aquests es poden convertir en malentesos i problemes futurs
  • Respecta els silencis encara que siguin incòmodes moltes vegades son necessaris i ens donen molta informació

Les persones que saben escoltar et fan sentir còmode i segur, perceben el que sents i per tant saben què han de dir i com, son els millors companys/caps que es poden tenir.
Feliç divendres!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada